BIOGRAFIE                                Jan Everwijn (1950)

Vanuit mijn professie als inmiddels gepensioneerd docent beeldend vormgeven heb ik altijd met veel verschillende materialen gewerkt.


Keramiek heeft altijd mijn speciale interesse gehad.

Het samenspel van de elementen aarde, water, lucht en vuur  blijft een boeiend spel.

Het proces van steeds maar weer opnieuw onderzoeken en ontdekken welke mogelijkheden de elementen bieden heeft mij voortdurend geïnspireerd.

Sinds de jaren '80 heb ik veel met verschillende manieren van stoken geëxperimenteerd. Met name het zogenaamde raku-stoken was een favoriete bezigheid.


Vanaf 2000 ben ik een poos 2-dimensionaal bezig geweest. Het werken met acryl in combinatie met allerlei textuur bepalende materialen en collagetechnieken bood ook een breed scala aan mogelijkheden om te ontdekken.

Qua onderwerp heeft daarbij de theaterwereld veel centraal gestaan.

Met name "dans en beweging" waren steeds terugkerende onderwerpen in mijn schilderijen.


Sinds 2006 ben ik opnieuw keramisch gaan werken.

In het keramische werk heb ik me laten inspireren door oude knotwilgen en stronken hout. De prachtige doorleefde en onvoorspelbare vormen als "tekens in de ruimte" herinneren me aan mijn jeugd.

De levende  en dode bomen als markante punten op de polderdijken in het Zeeuws-Vlaamse landschap.

Reagerend op de vormen van verzamelde stukken hout zijn keramische objecten ontstaan. Het spontane proces van het raku-stoken geeft qua kleur en textuur een extra natuurlijke uitstraling.


Regelmatig zijn de gevonden stukken hout op zich al zo inspirerend dat ik direct in het hout aan de slag ga. Al hakkend probeer ik mijn beeld en emotie uit het materiaal te bevrijden.


Vanaf dezelfde tijd heb ik ook een periode als vrijwilliger in een bronsgieterij gewerkt en begonnen met het maken van bronzen beelden. In de eerste bronzen, qua vormgeving zowel figuratief als meer geabstraheerd, zijn menselijke relaties en emoties het uitgangspunt geweest. Soms op een "eigen-wijze"  geïnspireerd op klassieke mythologie.

Ook heb ik in de lijn van mijn technische en beeldende ontdekkingstocht combinaties gemaakt met organische vormen die letterlijk overgenomen of ontleend zijn aan de natuurlijke structuren van hout.


De laatste jaren heb ik de mogelijkheid gekregen om bij Joris Verdonkschot te werken naar levend model.

Het zoeken naar en verbeelden van de onderhuidse

beweging en spanning in het lichaam probeer ik te vangen in het oppervlak van het beeld. Zo probeer ik zo dynamiek en kracht in het beeld te brengen


In veel van mijn werk is er sprake van een zoektocht naar het kunnen combineren van natuurlijke en of spontaan gevormde materialen.

Deze vormen als "object trouvé" of "ready made" blijven voor mij een bron van inspiratie.

Het "anders zien" brengt me op creatieve ideeën.

   "IK ZOEK, IK VIND EN IK ZOEK VERDER............"


Er is inmiddels een flinke collectie ruimtelijk werk ontstaan waarmee ik regelmatig op verschillende locaties exposeer en waarmee ik deelneem aan kunstmanifestaties en beurzen.

Nieuws en

exposities:

Onze reis dit voorjaar door Spanje en Portugal was weergaloos!

Cultuur en natuur in brede zin hebben ons veel laten genieten.

Nu weer aan de slag!

Er staat voor het najaar nog het nodige op het programma!